تداوم عرضه محصولات سلامت‌محور توسط دستفروشان و تكرار وعده‌هاي توخالي مسئولان كردستاني

اين وبلاگ جاي خوبي براي آموختن در حوزه لوازم آرايشي و بهداشتي است

تداوم عرضه محصولات سلامت‌محور توسط دستفروشان و تكرار وعده‌هاي توخالي مسئولان كردستاني

۴۱ بازديد
  • ماه‌هاست دبير كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز كردستان شعار برخورد با دستفروشان لوازم آرايشي و بهداشتي سطح شهر را مي‌دهد، اما همچنان اين معضل در پياده‌روهاي سطح شهر قابل مشاهده است.

به گزارش خبرگزاري تسنيم از سنندج، 15 ارديبهشت ماه امسال بود كه «علي خداويسي»، دبير كميسيون هماهنگي شوراي نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان و «بابك قطبي»، معاون سابق غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي ‌كردستان در كارگروه پيشگيري و مقابله با قاچاق محصولات سلامت‌محور از عوارض خريد لوازم آرايشي و بهداشتي از دستفروشان سخن به زبان آوردند.

اين مسئولان در آن كارگروه با تاكيد بر اينكه «شهروندان سنندجي از دستفروشان «لوازم آرايشي و بهداشتي» نخرند به صراحت اعلام كردند كه «با دست‌فروشان عرضه محصولات سلامت‌محور قطعاً برخورد اساسي مي‌شود چرا كه مشكلات فراواني را براي مردم پيش مي‌آورد».

«بابك قطبي»، معاون سابق غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي كردستان 17 مهرماه امسال باز هم در كارگروه پيشگيري و مقابله با قاچاق محصولات سلامت‌محور استان اعلام كرد خريد اينترنتي هديه روز مرد «99 درصد اجناس و محصولات آرايشي و بهداشتي دستفروشان كردستان قاچاق و تقلبي بوده و سلامت شهروندان را تهديد مي‌كند».

در اين شرايط و در حالي كه «علي خداويسي»، دبير كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز كردستان، 15 ارديبهشت‌ماه سال‌جاري در كارگروه پيشگيري و مقابله با قاچاق محصولات سلامت‌محور استان به صراحت گفته بود «با دست‌فروشان مواد آرايشي و بهداشتي قطعاً برخورد اساسي مي‌شود خريد عطر مردانه چراكه مشكلات فراواني را براي مردم پيش مي‌آورد» در جلسه 17 مهرماه امسال نيز در همان كارگروه گفته «با دستفروشان فروشنده محصولات سلامت‌محور برخورد شود»!

گرچه بيش از 5 ماه از جلسه ارديبهشت‌ماه كارگروه پيشگيري و مقابله هديه روز زن براي همسر با قاچاق محصولات سلامت‌محور استان گذشته اما همچنان وعده سركاري دبير كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز كردستان محقق نشده و دستفروشان مشغول فروش لوازم آرايشي و بهداشتي هستند!

خبرنگار تسنيم پس از گذشت بيش از 5 ماه از اعلام وعده جناب دبير كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز كردستان، بازديد ميداني از سطح شهر سنندج داشته و با مشاهده تداوم فعاليت دستفروشان لوازم آرايشي و بهداشتي، موضوع را از نزديك پيگيري كرده كه در ادامه مي‌خوانيد:

سابقه 15 سال دستفروشي لوازم آرايشي و بهداشتي را دارم

خريد هديه تولد براي آقايان محمدي يكي از دستفروشان لوازم آرايشي و بهداشتي سنندج با ادعاي اينكه از 15 سال گذشته در «سرتپوله» فقط لوازم آرايشي و بهداشتي عرضه مي‌كند! به خبرنگار تسنيم گفته است: دستفروشي تنها منبع درآمد و رزق و روزي زندگيم است.

يك كادو خوب براي روز معلم وي كه سايباني براي جلوگيري از نورمستقيم خوشيد به محصولات آرايشي و بهداشتي خود راه‌اندازي كرده بود، مي‌گويد: بارها از شهرداري براي ساماندهي اين محوطه درخواست كرده‌ايم اما هيچ كاري انجام نشده و يا هميشه آنان بهانه آورده يا خود فروشندگان همكاري نمي‌كنند.

محمدي اظهار كرد: جنس‌هاي آرايشي ما به صورت قاچاق وارد مي‌شود و قيمت‌هاي آن بسيار ارزان‌تر از مغازه‌داران است و به‌خاطر اين ارزاني هميشه مشتريان خاص و ثابت خود را داريم.

لوازم آرايشي‌هايم مشكلي ندارد؛ شما چرا ناراحت هستيد!

محسن نامدار، يكي ديگر از فروشندگان لوازم آرايشي سطح سنندج وقتي كه متوجه شد به‌عنوان خبرنگار از وي سؤال مي‌كنيم، با ابراز ناراحتي بيان كرد: تنها راه درآمدم و شغل چند ساله‌ام دستفروشي است؛ از بيكاري كه بهتر است؛ مسئولان چه شغل جايگزيني براي ما در نظر گرفته‌اند؟!

وي گفت: ماهم مانند مغازه‌دارن فروش اقلام آرايشي مي‌توانيم در محيطي بهتر و تميزتر فروشندگي كنيم اما توان پرداخت كرايه مغازه‌هاي سطح شهر را نداريم، لوازم آرايشي‌هايم مشكلي ندارد و در هر صورت برخي از مردم از ما خريد مي‌كنند، شما چرا ناراحت هستيد!

به گفته اسعد زاهدي، يكي ديگر از فروشندگان لوازم آرايشي و بهداشتي كه اقلام آرايشي خود را جلوي درب يكي از بانك‌هاي هسته مركزي شهر پهن كرده بود، دو روز است كه مغازه‌اش را جمع كرده و محصولات خود را نصف قيمت مي‌فروشد.

هديه سالگرد ازدواج وي به خبرنگار تسنيم گفت: كرايه مغازه‌ها بسيار زياد است؛ اگر از هر قلم اجناس آرايشي 10 هزار تومان سود نيز بگيرم باز هم توان پرداخت كرايه را ندارم، بعد از فروش اين چند قلم باقي مانده آرايشي، ميدان انقلاب يا سر چهارراه مي‌روم و كارگري مي‌كنم.

افزايش قيمت‌هاي لوازم آرايشي ما را مجبور به خريد از دستفروشان مي‌كند

ليلا محمدي، يكي از خانم‌هايي كه در حال خريد لوازم آرايشي از آقاي نامدار بود، با ابراز گله‌مندي به خبرنگار تسنيم گفت: ما هم دوست داريم اجناس با كيفيت بخريم و معتقد به كيفيت مطلوب نيز هستم اما واقعيت اين است افزايش قيمت‌هاي سرسام‌آور اجناس مغازه‌داران ديگر توان خريد را از ما سطح متوسط به پايين جامعه گرفته و ناچاراً مجبوريم!

شيرين سعيدي شهروند سنندجي با انتقاد از بي‌توجهي متوليان نسبت به اين وضعيت آشتفه‌باز و عرصه لوازم آرايشي و بهداشتي در كنار خيابان سطح شهر گفت: بايد هرچه زودتر دستفروشان ساماندهي شوند؛ جاي سؤال كه چطور سلامت شهروندان براي مسئولان مهم نيست؟!

مسئولان از عرضه غيرقانوني لوازم آرايشي و بهداشتي توسط دستفروشان جلوگيري كنند

زندي يكي از مغازه‌داران لوازم آرايشي سطح شهر سنندج با تاكيد بر ضرورت تشديد نظارت مسئولان بر فعاليت دستفروشان و برخورد با متخلفان اين عرصه اظهار داشت: بايد از ورود قاچاق و عرضه غيرقانوني لوازم آرايشي و بهداشتي جلوگيري شود؛ نبايد سلامت شهروندان به خطر بيفتد.

وي گفت: خطرات مصرف فرآورده‌هاي آرايشي و بهداشتي غيرمجاز قاچاق يا تقلبي علاوه‌بر آسيب‌هاي اقتصادي منجر به بروز آسيب‌هاي جسمي نيز مي‌شود چراكه بارها مشتريان مشكلات ناشي از مصرف آن را براي ما بيان كرده‌اند.

زندي يادآور شد: بنده معتقدم بايد فرهنگ‌سازي، آموزش و ضرر و زيان مصرف لوازم آرايشي تقلبي به مردم اطلاع داده شود تا خود شهروندان از خريد نيازمندي‌هاي خود از دستفروشان خودداري كنند.

به گزارش تسنيم از سنندج، با اين اوصاف و تداوم فعاليت دستفروشان محصولات سلامت‌محور در سطح شهر، باز به سراغ «علي خداويسي»، دبير كميسيون هماهنگي شوراي نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان رفته و مجدداً اين معضل را پيگيري كرديم.

قطعاً با دستفروشان لوازم آرايشي برخورد مي‌كنيم!

دبير كميسيون هماهنگي شوراي نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان كردستان در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنيم كه آيا مطلعيد دستفروشان همچنان در سطح شهر مشغول به فعاليتند؟ اين‌بار برنامه‌تان چيست؟ توضيح داد: بله، طبق آخرين نشست و جلسات مختلف در اين راستا، تاكيدهاي فراواني مبني بر ضرورت برخورد اساسي با دستفروشان خرده‌فروش لوازم آرايشي و بهداشتي صورت گرفته اما همچنان برخي از آنها كار خود را ادامه مي‌دهند، چراكه دستفروشان افراد مشخصي نيستند ممكن است يك نفر امروز جمع‌آوري شود، نفر ديگري جاي آنها را بگيرد.

علي خداويسي با بيان اينكه برنامه‌ريزي‌هاي مدون ادارات مربوطه جهت برخورد با اين دستفروشان به‌صورت مستمر انجام مي‌شود، افزود: دستفروشان مي‌توانند به‌جاي فروش اقلام آرايشي و بهداشتي به فروش وسايل ديگري بپردازند و كسي به آنها مانند ديگر دستفروشان كاري نخواهد داشت اما با فروش اقلام آرايشي قطعاً مقابله خواهيم كرد.

وي يادآور شد: لوازم آرايشي و بهداشتي با سلامت مردم ارتباط دارد و بارها مشاهده شده كه استفاده از اين لوازم آرايشي سطح خيابان كه به صورت تقلبي و قاچاق عرضه شده، عارضه‌هاي پوستي ايجاد كرده است.

به گفته خداويسي، در ساعات مختلف روز به‌صورت گشت‌هاي مختلف با دستفروشان لوازم آرايشي سطح شهر برخورد مي‌شود اما به دليل نبود صنف، جواز و اتحاديه مشخصي، فقط درحد جمع‌آوري اقلام آنها انجام مي‌شود و جريمه يا برخورد جدي ديگري صورت نمي‌گيرد.

وي نهايت كمك به دستفروشان اقلام لوازم آرايشي و بهداشتي را تنها تأمين، تهيه ايجاد مكان‌هاي مناسب يا ساخت مغازه‌هاي كوچك ذكر كرد كه بتوانند لوازم خود را در محيطي مناسب به فروش برسانند.

وي به مغازه‌داران متخلف لوازم آرايشي استان نيز هشدار داد كه با مغازه‌داران متقلب سطح شهر به‌صورت جدي برخورد مي‌شود چراكه آنها شرايط جواز و مكان ثابت خود را دارند اما همچنان در برخورد با دستفروشان با مشكل روبه‌رو هستيم اما اجازه فعاليت نمي‌دهيم.

به گزارش تسنيم از سنندج، گرچه ساماندهي پديده دست‌فروشي، بويژه محصولات سلامت‌محور و از جمله وسايل آرايشي، وظيفه دبير كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز كردستان نيست اما از آنجا كه «خداويسي» دوم اسفندماه سال 97 اعلام كرد «بنده نخستين كسي هستم كه مقصر فروش لوازم آرايشي توسط دست‌فروشان هستم» و همچنان در كارگروه پيشگيري و مقابله با قاچاق محصولات سلامت‌محور دَم از شعار و ساماندهي سر مي‌دهد، بايد پاسخ‌گو باشد.

خبرنگار تسنيم در گزارشات بعدي نتيجه وعده و اظهارات تكراري دبير كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز كردستان مبني بر «ساماندهي دستفروشان لوازم آرايشي و بهداشتي» را پيگيري كرده و به اطلاع مخاطبان محترم مي‌رساند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.